De vanligaste felen med motorcyklar

Det är många som är osäkra över säkerheten hos motorcyklar. Detta beror på att det olyckor förekommer oftare hos motorcyklar än hos vanliga personbilar. Statistiker visar att dödschansen med motorcyklar även är tre gånger större än med personbil. Är det alltid förarens fel?

Föraren har ofta en stor inblandning i olyckorna som sker. Däremot förekommer det också ofta att det är fel på motorcykeln. Det är många motorcyklister som helt enkelt inte vet att det är något fel på motorcykeln som de kör runt på. Enligt Besikta Bilprovning är det en av tio motorcyklar som blir helt underkända när det gäller funktionerna och säkerheten.

Expressen rapporterar att Besikta Bilprovning genomförde et undersökning på totalt 36 000 motorcyklar under 2013. Av dessa 36 000 motorcyklar, var det ungefär 22 000 motorcyklar som hade åtminstone ett fel. En av tio var dessutom helt underkänd. De vanligaste felen som förekommit är dock oftast sådana problem som föraren väldigt lätt ska kunna fixa.

Enligt undersökningen som genomfördes, var det strålkastarna som man hade mest problem med. Det följdes därefter av stopplyktor och sedan även däcken. Färdbromsar tar sedan fjärdeplatsen medan stötdämparen tar femteplatsen. Att det var så pass många som hade problem med färdbromsarna är något som oroar. Detta inkluderar bland annat fel på hjulbromsar, bromsbelägg och rörelsereserver. I en intervju med Magnus Moberg, rekommenderar han motorcyklisterna att besöka en besiktningstekniker. Detta beror på att färdbromsarna är bland det viktigaste på en motorcykel och om det är några fel på dem, påverkar detta både motorcykelns säkerhet och hållning.

Comments are closed.