Motorcykelns historia

friheten-pa-motorcykelDet finns nog inget härligare än att ta ut sin älskade ägodel för första gången då säsongen startar. Man säger det att, har man en gång känt på hur det är att köra motorcykel så är man fast för livet. Det är onekligen en häftig känsla av frihet som infinner sig när man glider fram på vägarna. Det behöver absolut inte gå fort för att man ska uppskatta tjusningen med motorcykelåkandet. För dem som inte känner till hela historien bakom motorcykeln så tänkte vi ta och berätta om den här.

För att ett fordon ska kallas för motorcykel så måste motorn vara större än 50 cc, annars blir det en moped. Dessa delas även in i olika klasser. Det är lätta och tunga motorcyklar.

Det började på 1800-talet då en fransman vid namn Pierre Michaux tillverkade en cykel som drevs av en ångmaskin. Han var också den första människan som tillverkade cyklar med pedaler. Cyklarna kom han på 1860 och cykeln med en ångmaskinsmotor tog han fram sju år senare 1867. En motorcykel som drevs av en förbränningsmotor kom ett litet tag senare. Gottlieb Daimler och Wilhelm Maybach skapade den första motorcykeln 1885. Deras skapelse är början på våra moderna motorcyklar. Gottlieb Daimler och Wilhelm Maybach uppfann sin motorcykel för eget bruk och som ett experiment, den såldes aldrig till allmänheten eller tillverkades i flera exemplar.

1894 började företaget Hildebrand & Wolfmüller att sälja motorcyklar till privatpersoner. Dåtidens motorcykel hade en toppfart på 45 km/h samt en minimal vikt på 50 kg. Har du hört talas om motorcykeln Indian Single? Det är den allra första masstillverkade motorcykeln som riktade sig till konsumenter. Även om Hildebrand & Wolfmüller var först ut så nådde de inte samma succé som Indian Single och företaget Motorcycle Manufacturing Company. Detta företag startade sin försäljning 1901 och under 10 år tillverkade man 300 000 motorcyklar.

Det var fortfarande tal om motorcyklar som liknade vanliga cyklar och det skulle dröja till efter första världskriget innan man hittade en mer robustare form. Det var då motorcykeln blev ett riktigt bastant fordon. I England fanns det vid denna tidpunkt hela 80 tillverkare av motorcyklar men efter andra världskriget kom Japan in i leken. Yamaha, Suzuki och Kawasaki blev märken som började konkurrera ut andra etablerade motorcykeltillverkare. I Japan kunde man tillverka motorcyklar snabbare och billigare vilket gav ett lägre pris till slutkonsumenten.

Idag är just dessa japanska märken väldigt populära. Speciellt när det kommer till sportmotorcyklar med lite mer fart i. Vill man ha motorcyklar som är bättre för längre resor är BMW en tillverkare som många har fått upp ögonen för. Även Harley Davidson är ett motorcykelmärke och statussymbol som många eftertraktar.

Hastighetsutvecklingen sedan motorcykelns födelse är också ganska häftigt. Hildebrand & Wolfmüller motorcykel hade en toppfart på 45 km/h. Idag finns det motorcyklar som riktar sig till vanliga konsumenter och har en topphastighet på över 300 km/h. Suzuki GSX1300R Hayabusa är en sådan modell. Den lanserades 1999 har en speciell form för att klara dess höga hastigheter. Hayabusa har en topphastighet på 307 km/h.

”Hayabusa” betyder pilgrimsfalk på japanska. Denna rovfågel kan komma upp i väldigt höga hastigheter när den jagar ett byte.