Olyckor med motorcyklar

flickr-motorcykel

Det är sedan länge känt att det är mycket farligare att åka motorcykel än att åka bil. Statistiken visar att dödsriskerna är ungefär tre gånger större med motorcykel än med bil.

Under den 15:e juni, rapporterades det om två olyckor med motorcyklar på endast en timme. Olyckorna skedde ungefär med en kilometers avstånd från varandra, söder om Stockholm. Den ena olyckan skedde då föraren tappade kontrollen över sin motorcykel. Han kraschade sedan ner i ett dike och skadades allvarligt. Hans liv gick inte att rädda utan mannen avled efter räddningsförsök av ambulanspersonal.

Ungefär en timme innan denna olycka, hade den andra olyckan redan skett. Även denna olycka var väldigt allvarlig där två män blev allvarligt skadade. De klarade sig dock undan med livet i behåll. Man tror att olyckan berodde på att en av männen begick ett trafikbrott. Han tros ha genat vid en kurva vilket utgjorde grunden för olyckan.

De allra flesta olyckor där motorcyklar har varit inblandade, har ett trafikbrott ofta varit inblandat. Många olyckor sker bland annat av att en förare överskrider hastighetsgränsen som är tillåten. Däremot visar det sig att motorcykelolyckor har börjat minska. Mellan år 2007 och 2010 visar Trygg-Hansas statistik att olyckorna minskade med 19 procent. Samtidigt visar även Trafikverkets statistiker att olyckorna med motorcyklar har minskat ständigt de senaste åren.

Statistiker visar dock också att 18 procent av svenskarna med ett mc-kort har varit med om en motorcykelolycka. Detta inkluderar dock både större och mindre sorter av olyckor. Man kan däremot inte bortse att det mesta tyder på att det är osäkrare att köra med motorcykel.

Artikelbild: LicenseAttributionShare Alike Some rights reserved by driver1998

Motorcyklisterna som visar sig vara något annat! (video)

Här är en annorlunda motorcykelvideo som vi kommer att spela upp. Vad som händer i klippet är någonting som man inte alls hade förväntat sig av det.

Kolla på den här! Vi skriver lite om den under klippet, läs inte där innan du har sett det!

Att döma av det här klippet så är det troligen i Ryssland. Texten antyder att det ryska. Översätter man texten till engelska blir det ”Bikers attack on the car! (with a surprise ending!)”. Alltså motorcykelgäng attackerar en bil, med en överraskning på slutet.

Först i klippet får vi se en motorväg, olika kameror visar olika vinklar. Några sitter på motorcyklisterna och en sitter inne i förarsätet på en bil. Plötsligt så börjar en motorcykel närma sig en bil framför. Han signalerar att bilisten ska svänga in och bakom honom följer ett stort gäng efter. En ur motorcykelgänget kliver av och går mot bilen. Han verkar märkbart upprörd över någonting, man ser att han skriker. Föraren i bilen klivet ut efter en stund och bemöter mannen och plötsligt blir det en hotfull stämning. Motorcykelkillen slänger ner mannen på huven. Vad man också ser i rutan på bilen är att det sitter en kvinna i passagerarsätet. Hon reser sig upp ur bilen när mannen blir nerkastad på motorhuven och pratar med gänget. Man hör inte vad de säger men troligen bråkar man lite. Kvinnan ser mycket uppjagad ut och då ser man att föraren vänder sig om, går fram till kvinnan och ställer sig på knä. Han friar till henne! Alla i motorcykelgänget applåderar.

Allt var bara ett prank för en kille som ville fria till sin tjej. Kanske vågat, eller hur?

Kk Ta hand om motorcykeln inför semestern

Nu när sommaren har kommit så går alla Sveriges motorcyklar på för fullt. Det är denna tid på året som de används mest. Därför är det extra viktigt att sköta om sin motorcykel på sommaren när man kör så pass mycket. Gör man regelbundna underhåll på den så kan man spara tusenlappar på onödiga fel och reparationer som kan uppkomma om man är oaktsam. En service på motorcykeln ska i regel göras varje 1000 mil men kör man hårt och mycket kan man få göra det med tätare intervaller. Detta ska du kolla!

Olja – Kontrollera oljenivåer regelbundet och byt ut olja och filter efter max 500 mil.

Kylvätska – Kontrollera så att det finns kylvätska i systemet. Detta behöver man i regel inte byta under servicen. Läs i din instruktionsbok för bytesintervaller.

Tändstift – Tändstiften ska i regel bytas efter ca: 1000 mil.

Luftfilter – Byt eller rengör ditt luftfilter regelbundet. Det kan räcka med att bara blåsa rent det. Byt vartannat år.

Bromsar – Kontrollera bromsvätska och slitage på bromsar. Byt vid behov eller enligt instruktionsboken.

Drivpaket – Kontrollera och rengör drivpaketet på motorcykeln ofta. Se över spelet vid kedjan.

Däcken – Man ska alltid kontrollera lufttrycket i däcken så ofta man kan. Minsta tillåtna mönsterdjup är 1 mm.

Annat att kolla – Se till att alla viktiga skruvar och muttrar är åtdragen. Kontrollera om det uppstår läckage. Se också till att alla kontaktytor är smörjda, delar som glider mot varandra.

För att det ska bli lättare för dig att komma ihåg allt är det bra att sätta upp ett schema. Skriv ner saker som du ska kontrollera regelbundet och anteckna datum när detta gjordes. Det underlättar nästa gång du ska gå igenom motorcykeln.

Elmotorcyklar som ett bra och miljövänligt alternativ

Har du testat en elmotorcykel någon gång? Då vet du att det är väldigt bra drag i den. Elmotorcyklar har en mycket kraftigare acceleration än vanliga motorcyklar som går på bensin eller något annat bränsle. Det är mindre rörliga delar som ska aktiveras och kraften från batteriet kommer mycket snabbaren än på en vanlig hoj. Det går fort med vanliga motorer med elen färdas snabbare så man får en kraftöverföring som är bättre och då kan elmotorcykeln komma upp i fart snabbare.

Även cyklar har börjat komma fram på konsumentmarknaden. Till och med Biltema säljer billiga elcyklar nu inför sommaren och vi har sett ett par personer som har köpt dem. De kommer förbicyklandes i en faslig fart, och inte en droppe svett ser man på deras panna.

Det är onekligen så att el är framtiden inom fordonsmarknaden. Trots att många bensindrivna bilar och andra fordon är överrepresenterade idag. Det handlar om priset. Varför ska man köpa en produkt som kostar 10 gånger mer när det finns beprövade modeller som går på diesel eller bensin? Just att det är så nytt är också en avgörande faktor samt den korta livslängden på batterier. Men ser vi på utvecklingen har det gått fort framåt. Dagens lituim-ion håller mycket längre och klarar av att laddas om flera gånger mer än gamla batterier.

Det är helt klart framtiden. Zlatan köpte ju precis en elbil, eller en hybrid. Det var en av Porsche nya bilar som heter Porsche 918 Spyder. Den går på vanligt bränsle men man kan kombinera att köra på de elmotorer som finns inbyggd i bilden. Bilen har en toppfart på hela 325 km/h och den gör 0-100 på 2.8 sekunder. När den går på batteri så räcker det till ett avstånd på ungefär 3 mil.

Bra vägar för motorcyklar att åka på nu i sommar eller på semestern i Sverige

sverige

sverige

När man ska ut på semester med motorcykeln är det bra att i förväg ta reda på bra vägar att åka på. För att åka på en plan och rak väg hela tiden är inte så roligt. Att bränna igenom Sverige på E4:an är som ett enda stort sömnpiller, man behöver lite utmaning, lite bra vägar att åka på. Här är ett par personliga tips som ni kan fundera på.

Jungfrukusten

Detta är en av Sveriges vackraste kustleder som går genom Gästrikland och Hälsingland. Den erbjuder det allra bästa av vägar i mellersta Sverige. Jungfrukusten börjar vid Furuvik som ligger vid Gävle och den fortsätter sedan i 20 mil och avslutas i Ragvaldsnäs. Några guldkorn längs vägen:

Järnvägsmuseet
Bodagrottorna
Mulle Meck i Hudiksvalls centrum
Teater och Trolska Skogen i Mellanfjärden
Kanotcentral och kameramuseum i Strömsbruk

Kalvstigen

Kalvstigen går mellan Delsbo och Järvsö och har i många år varit en populär sträcka för motorcyklister. Där kommer man djupt in i Hälsingeskogarna och får uppleva den magiska naturen som den har att erbjuda. Den har varit i ganska dåligt skick men hur det ser ut idag har vi inte någon information om.

Åka runt Dellensjöarna

Småvägar efter Hudiksvall mot Ljusdal vid Dellen är också exemplariska att åka motorcykel på. Det är vackra vyer vid Dellensjöarna som passar in perfekt för en utflykt. Det finns rastplatser utplacerade på olika ställer som har bord och möjligheter till grillning.

Ha en bra motorcykelsemester och sommar önskar kkracing .se!

Sommarens motorutställningar och museum

Ett par tips på motorutställningar i sommar

Arvika Fordonsmuseum

Har du vägarna förbi Arvika så ska du besöka fordonsmuseet där. Det är inte bara motorcyklar som står uppställda det går att kolla på alla typer av motorfordon, även cyklar. Arvika Fordonsmuseum har öppet alla dagar, året runt mellan 11.00 – 18.00.

Big Bengt Museum i High Chaparral

Inne på Big Bengts museum kan du hitta flera gamla bilar, motorcyklar och andra fordon. Det är en enorm samling som man kan kika på där. High Chaparral ligger en bit utanför Värnamo och Big Bengt har öppet:

29 maj till 24 juni – Bara helger mellan 11.00 – 19.00
25 juni till 17 augusti – Öppet alla dagar 11.00 – 19.00

Motala Motormuseum

Motala Motormuseum har bland annat en fullt fungerande bilverkstad anno 1920. Man har över 100 stycken motorcyklar och mopeder på museet. Det går att kolla på riktiga rariteter där. Man har Einar Lindqvist hela motorcykelsamling. Han var känd som motorcykelförare på 20-talet och fram till 50-talet.

Motala Motormuseum har öppet måndag – lördag, 08.00 till 21.00. Sedan söndagar från 10.00 till 17.00.

Tekniska Museet

Tekniska Museet i Stockholm brukar ha fasta utställningar med motorcyklar och andra motorfordon. Man håller öppet 10.00 – 17.00 på vardagar.

Hoppas att någonting faller er i smaken. Nu är det inte bara motorcyklar som dessa museum och utställningar visar upp, det är en bred blandning med motorfordon som man kan kolla på.

Vi kommer att uppdatera med mer info om andra besök ni kan göra i sommar. Vi kan lägga upp ett litet kalendarium senare så att ni får en bättre översikt.

Vietnamesisk polis stoppar motorcyklar med nät

Är det Spindelmannen som är i farten? Nej, det är bara en vietnamesiska polisen som testar ny utrustning för att snabbt kunna stoppa busar på mopeder eller motorcyklar.

Det nya vapnet som polisen har fått heter lite lustigt ”Spider Gun” och skjuter ut ett fiskenät som trasslar in sig i hjulen/hjulet på den som försöker att smita med en moped eller motorcykel. Som ni ser i videon så är det rätt effektivt, fordonet stannar nästan omedelbart eftersom fiskenätet trasslar in sig i ekrarna och navet. Det går inte att undvika att stanna.

Som ni ser på filmen så laddas den med ett nystan av nät och avfyras med hjälp av någon slags kolsyra eller gas. I inledningen av filmen så ser det ut som att polisen tränar med att avfyra ”Spider Gun” och efter en stund så kommer en autentisk situation där polisen använder pistolen vid en trafikerad väg. I slutet av filmen så får man också se en slow motion-repris på testet som man gör. Pistolen verkar dock inte nå så lång när man avfyrar den så det gäller att stå ganska nära fordonet. Men ”Spider Gun” är helt klart effektivt och stannar motorcykeln på någon sekund.

Kommer vi att få se en ”Spider Gun” i händerna på våra svenska poliser?

Det är ytterst tveksamt om en sådan pistol blir godkänd i Sverige. Den skulle nog bli underkänd för att den kan bringa fara till dem som man ska försöka att stoppa och så är det, kommer man i hög hastighet och blir träffad i framhjulet istället för bak, då flyger man över styret och kan skada sig rejält.

Besikta motorcykeln – att tänka på

Nu är det äntligen sommar och hojsäsongen startar snart. Eller vissa har redan tjuvstartat. Från södra Sverige och upp till Uppsala, Gävle så har många startat med att plocka ut sina motorcyklar. Vi har sett och hört flera karavaner som har passerat förbi hemmet. Sommaren lockar fram något extra i människan, det får den att känna sig fri, fri att bege sig ut på nya äventyr efter att ha suttit inne hela vintern. Känslan tillsammans med en motorcykel gör gott för själen. Det är bra terapi för många att äntligen få komma ut på vägarna igen.

Då kommer också ansvaret att se till så att motorcykeln är servad och håller en viss standard. Därför måste man också besiktiga sin motorcykel. Här kommer några tips på vad du bör tänkta på inför besiktningen av din motorcykel.

Det allra första du ska tänkta på det är att däcken är bra. Det måste vara minst 1 mm mönsterdjup på däcken annars riskerar du att få underkänt på det.

Du måste kolla:

  • Lampor och alla signaler, att dessa fungerar korrekt. Byta lampor om det behövs.
  • Elkontakter
  • Ett reflex bak måste finnas på motorcykeln
  • Bromsarna. Att de fungerar. Att alla ledningar är hela.
  • Lampan vid nummerskylten, att den fungerar.
  • Att stötdämparna är i bra skick.

Har du koll på alla dessa grejor så har du kommit en bra bit på vägen. Du slipper åka på onödiga fel om du uppmärksammar och åtgärdar det innan din besiktning. Det kan vara lätt att missa en lampa, kolla gärna en extra gång innan du åker iväg.

Winterhell på Mantorp Park

Nu i helgen var det dags för ett av Sveriges tuffaste racingtävlingar inom bilsport. Det hålls på Mantorp och pågår mellan den 15 mars och den 16 mars. Det är ett lopp som går i hela 24 timmar, så det gäller att allt fungerar, både den mänskliga fokuseringen samt att maskineriet håller i ett helt dygn.

Hur går Winterhell till, egentligen?

Det startar på lördagen den 15 mars kl. 10.00 då anmälningarna öppnar. Alla bilar kommer sedan att besiktigas från kl. 10.30 tills alla är klara. Det är obligatoriskt att bilen kollas igenom av en kontrollant innan loppet startas, den måste bli godkänd enligt alla bestämmande regler.

Ungefär kl. 11.30 ska alla förare som ska vara med deltaga på ett så kallat förarmöte. Där går man igenom regler osv för Winterhell. Ungefär en halvtimme senare kl. 12 så får man möjlighet att testköra banan. Testkörningen pågår i ungefär en timma.

Kl. 13.00 är det dags för start av Winterhell 2014.

Ett utdrag av reglerna för Winterhell i mars 2014

Man får köra i max 2 timmar i sträck, efter det måste man vila i minst 60 min för att köra i 2 timmar till.

En passagerare får sitta med i kupén men då måste denna person inneha en SMA licens.

Generell ålder är 18 år. Med undantag för personer över 16 år som får köra i max 1 timme per pass. 60 min vila sedan 1 timme till.

Efter kl. 17.00 så ska ljudnivån vara högst 90 Db.

Målgång

På söndagen den 16 mars kl. 13.00 är det målgång för alla ekipage, alla som är kvar i tävlingen. En halvtimme senare är det prisutdelning.

Biltävlingar och evenemang 2014

Dags att glutta igenom alla kalendarium igen och leta efter olika biltävlingar och evenemang som går av stapeln i Sverige under 2014. Vi kan lova att det blir ett antal per år, man känner inte till alla som körs men vi tänkte ge er ett axplock av dem som vi på KKRACING känner till. Det är tävlingar eller evenemang som ska köras inom kort. Vi kommer att skriva flera artiklar under året som denna. Även om det är inte är direkt kopplat till motorcyklar så tror vi att ni kommer att uppskatta det ändå. Vi återkommer med motorcykeltävlingar vid ett senare skede, vi lovar.

Uthållighetstävling 8-timmar

Den 8 mars är det dags för en uthållighetstävling som håller på i hela 8 timmar. Det är SMK Gävle som anordnar det tillsammans med Gävle Motorstadion. Loppet körs på Gävle Motorstadion, Rörberg. Mer info finns på SMK Gävles hemsida.

Prova på Drifting

Att köra drifting har varit på modet inom motorsporten ett bra tag nu och det har blivit en accepterad sport. Luleå Motorsällskap bjuder nu in till en prova på dag för isdrifting. Har du en körbar bil för motorsport så kan du komma till Lulviken, Kallax Luleå kl 9.00 den 23 mars för anmälan. Man kör samma dag. Ett krav är att man ska ha presenning med sig som kan placeras under bilen.

Detta var två stycken tävlingar och evenemang som går av stapeln nu i vinter/våren 2013. Som vi skrev i början av texten så blir det fler uppdateringar. Det kommer att komma en ny text om några veckor igen. Till dess, kör lugnt.