Stora motorcykeltävlingar

Isle of Man

På den lilla irländska ön Isle of Man är man helt tokig i motorcyklar och tävlingar. Där hålls varje år en tävling som är en av de mest eftertraktade att vinna av roadracingförare. Banan går igenom byar och efter väldigt smala vägar i hastigheter över 200 km/h. Tävlingen som körs heter Isle of Man TT, i folkmun så kallas den för ”Tourist Trophy”. Banan är på drygt 60 kilometer och har över 200 kurvor, många av den är väldigt snäva och direkt farliga. Under loppets alla år har ca 220 personer omkommit av skador som de har fått från Isle of Man TT.

Moto GP

Detta är den allra högsta serien i världen när det kommer till motorcykeltävlingar. Som Formel 1 fast för motorcyklar. Här tävlar professionella stall och förare om att vinna den slutliga seriefinalen. I serien är det tre klasser: Moto3, Moto2 och Moto GP. Alla har olika regler och förutsättningar. Världsmästare utses i:

  • 500cc/MotoGP
  • 350GP
  • 250cc/Moto2
  • 125cc/Moto3
  • 80cc
  • 50cc

Förutom vanliga motorcyklar så finns det en klass för sidovagnar, det är när en motorcykel har en sidovagn fastkopplad till sig och en förare sitter på motorcykeln och en annan i vagnen. Det är faktiskt ganska roligt att kolla på, både på tv och live.

Moto GP började köras 1949 och organiserades då av FIM (Fédération Internationale de Motocyclisme). Tävlingen fick ett uppsving under 70- 80-talet när motorcyklarna utvecklades och blev bättre och snabbare.

Dakarrallyt

Detta är en tävling som nästan alla typer av racingfordon kan vara med i. I Dakarrallyt tävlar bilar, lastbilar, motorcyklar och fyrhjulingar. Hur Dakarrallyt kom till är en ganska rolig berättelse faktiskt.

1977 så var den franske motorcykelföraren Thierry Sabine med i ett rally som gick mellan Abidjan och Frankrike. Men i rallyt så råkade han köra vilse och hittade inte tillbaka igen. Efter ett tag blev han dock räddad och kunde återvända till sitt hemland. Efter sin upplevelse blev han så tagen av det han hade sett att han ville dela med sig av sin erfarenhet den dagen. Han skapade då Dakarrallyt som skulle gå mellan Paris och Dakar via Algeriet och Agadez.

1978 kördes det allra första Dakarrallyt, men vid den tiden kallade man det för Paris–Dakar-rallyt. Rallyt som går idag är en sträcka på 8391 kilometer. Likt Isle of Man är detta också en mycket farlig tävling som har skördat 25 människor genom åren. Det är ganska ensamt där ute och händer någonting finns ingen hjälp som kan komma till undsättning. Man har också haft problem med plundring, pirater och andra kriminella genom åren. Det har hänt att man har ställt in Dakarrallyt på grund av för stora hotbilder, man vill inte riskera lagens säkerhet.

Idag har man hastighetskontroller för att få ner farten på bilar och motorcyklar. Det har hjälpt en del. Dolda kontroller står utplacerade i byar och man lägger till tid på dem som håller en för hög hastighet. Det finns också inbyggda varningssystem med GPS som varnar om två eller flera fordon är nära varandra.